background

جزئیات بلاگ

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

شایعترین عفونت ویروسی در دستگاه تولید مثل است. این ویروس عامل زگیل های پوستی و مخاطی است. اوج زمان ابتلا به این عفونت برای زنان و همچنین مردان در مدت کوتاهی پس از آغاز فعالیت جنسی است.

عفونت با HPV از طریق تماس مستقیم ضایعه زگیل با پوست، طی خراشیدگی پوست و همچنین طی تماس جنسی انتقال می یابد.همچنین از طریق وسایل تیز و برنده آلوده مثل تیغ یا وسایل اصلاح آلوده قابل انتقال است.

 

انواع HPV منتقله از راه جنسی به دو دسته تقسیم می شوند :

1- ویروس های کم خطر که موجب ایجاد سرطان نمی شوند اما می توانند باعث ایجاد زگیل های تناسلی شوند و همچنین ضایعات خوش خیم در مجاری تنفسی که از بینی و دهان به ریه ها متصل هستند.

2- ویروس های پرخطر که می توانند باعث سرطان شوند .

تاکنون حدود 14 نوع HPV پرخطر شناخته شده اند.HPV16 و HPV18 عامل اکثر سرطان های ایجاد شده توسط HPV هستند.اکثر عفونت های HPV پرخطر، بدون هیچ گونه علامتی رخ می دهند و معمولا طی 1 تا 2 سال توسط سیستم ایمنی بدن از بین می روند.

با این حال برخی از عفونت های HPV می توانند برای چندین سال ادامه داشته و در صورت عدم درمان، درمان ناکافی و اشتباه ، منجر به تغییرات سلولی و در نهایت سرطان شوند.

 

مهمترین عوامل خطرساز ابتلا بهHPV وافزایش ابتلا به سرطان دهانه رحم :

- تجربه رابطه جنسی در سنین پایین
- تعداد شرکای جنسی
- استعمال دخانیات
- نقص سیستم ایمنی ( افراد مبتلا به HIV، افرادی که پیوند اعضا داشته اند ، استفاده از داروی های حاوی کورتون و ...)

غربالگری سرطان دهانه رحم

غربالگری سرطان دهانه رحم به منظور پیشگیری از سرطان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا زنان مبتلا به این بیماری در مراحل اولیه معمولا هیچ گونه علائمی ندارند و کاملا سالم به نظر می رسند.با انجام آزمایشات غربالگری ضایعات پیش سرطانی قابل تشخیص بوده و این امر به روند درمان و بهبودی کمک می کند.غربالگری همچنین می تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

آزمایشات غربالگری :

۱- معاینات بالینی
۲- آزمایشات پاپ اسمیر
۳- آزمایش HPV

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند برای تمام زنان بالای 18 سال که فعالیت جنسی دارند، سالانه آزمایش پاپ اسمیر انجام شود.در زنان بالای 21 سال در صورتیکه نتیجه پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، برای پیگیری و تایید، بهتر است آزمایش HPV-DNA انجام شود. البته نظریه های متفاوتی در این باره وجود دارد.

اگر نتیجه آزمایشات پاپ اسمیر و HPV-DNA هر دو منفی باشد و هیچ مشکل دیگری از قبیل نقص سیستم ایمنی یا ابتلا به بیماریهای زمینه ای دیگر وجود نداشته باشد، در آن صورت تکرار آزمایش پس از سه سال توصیه می شود.
آزمایش HPV بصورت مولکولار HPV-DNA بررسی می شود.

 تست غربالگری HPV، اکثر سوش های پرخطر را تشخیص می دهد.

مثبت شدن تست HPV-DNA: نشان دهنده وجود ویروس است

منفی شدن تست HPV-DNA: احتمال عفونت با ویروس تقریبا"بعید است

آزمایش HPV-DNA بر روی نمونه بافت ارسال شده توسط پزشک معالج، یا پاپ اسمیر با پایه مایع قابل انجام می باشد. تفسیر آزمایشات HPV و نتایج پاپ اسمیر و تصمیم بر تکرار آزمایشات در فواصل معین، بر عهده پزشک معالج می باشد.

 

تنظیم کننده: دکتر یکتا طارق